WORLD IT

WORLD IT

اخبار تازه های فناوری و ترفند های مخفی و... در اینجا
WORLD IT

WORLD IT

اخبار تازه های فناوری و ترفند های مخفی و... در اینجا

راست کلیک سفارشی خود را داشته باشید

یکی از مشکلات ویندوز شلوغ شدن منوی راست کلیک آن بعد از نصب کردن نرم افزارهای مختلف است! در کل بیشتر نرم افزارها بعد از نصب یک یا چند گزینه به منوی راست کلیک اضافه می کنند و این موضوع بعد از نصب چند نرم افزار حتما مشکل ساز خواهد بود. اما خبر خوب اینجاست که شما می توانید این گزینه های اضافی را حذف کنید! شاید فکر می کنید می خواهم نرم افزاری را معرفی کنم اما شما بدون هیچ نرم افزاری می توانید گزینه های اضافی را حذف کنید! این مطلب به درخواست یکی از دوستان در سایت قرار گرفته شما هم اگر مطلبی مورد نظرتان هست حتما درخواست دهید.

آموزش حذف کردن گزینه های اضافی از منوی راست کلیک از طریق رجیستری

منوی استارت را باز کرده و تایپ کنید regedit.exe و اینتر را بزنید.

در اینجا برخلاف دیگر آموزش های رجیستری ۵ مسیر مختلف وجود دارند که باید به تک تک آنها سر بزنید! اما این کار زیاد هم سخت نیست. بگذارید این پنج مسیر را به دو دسته به نام های Shell و ShellEX تقسیم کنیم. توجه کنید که مواردی که در قسمت هایی که Directory در آن ها وجود دارند حتما با راست کلیک رو پوشه ها نمایش داده می شوند اما موارد دیگر در همه جا ممکن است وجود داشته باشند:

نسبت به نوع دسته بندی روش متفاوتی داریم (البته یک مورد دیگر هم وجود دارد که کمی با این دو مورد فرق می کند):

۱) در مسیر هایی که در دسته بندی Shell وجود دارند شما باید از روش زیر استفاده کنید:

۱) بعد از رفتن به مسیری که در دسته بندی Shell وجود دارد (مثلا در اینجا من به مسیر HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell رفتم) خواهید دید که چند گزینه از گزینه های موجود در منوی راست کلیک در اینجا وجود دارند.


۲) روی هر گزینه ای که می خواهید حذف، مخفی یا غیرفعال کنید راست کلیک کنید. (بهترین راه غیرفعال کردن است)

۱.۳) اگر می خواهید آن گزینه را حذف کنید بعد از راست کلیک، گزینه ی Delete را انتخاب کنید.


۲.۳) اگر میخواهید آن گزینه را غیرفعال کنید بعد از راست کلیک، از منوی New گزینه ی String value را انتخاب کرده و گزینه ی جدید اضافه شده را LegacyDisable بنامید



۳.۳) اگر می خواهید آن گزینه را مخفی کنید بعد از راست کلیک، از منوی New گزینه ی String value را انتخاب کرده و گزینه ی جدید اضافه شده را Extended بنامید


 

 

2) در مسیر هایی که در دسته بندی ShellEX وجود دارند شما باید از روش زیر استفاده کنید:

۱) بعد از رفتن به مسیری که در دسته بندی Shell وجود دارد (مثلا در اینجا من به مسیر HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shellex\ContextMenuHandlers رفتم) خواهید دید که چند گزینه از گزینه های موجود در منوی راست کلیک در اینجا وجود دارند.


۱.۲) اگر می خواهید آن گزینه را حذف کنید بعد از راست کلیک، گزینه ی Delete را انتخاب کنید. (البته بهتر است آن گزینه را غیرفعال کنید.)

۲.۲) اگر می خواهید آن گزینه را غیرفعال کنید، یک بار روی پوشه ی مربوط به آن کلیک کنید و بعد در سمت راست روی تک گزینه ای که وجود دارد دوبار کلیک کنید. در پنجره ای که باز می شود در همان ابتدای کادر دوم چند عدد دَش (Dash) یا همان منهای خودمان اضافه کنید!


 

 

3) حذف کردن گزینه های مخصوص یک فایل خاص

احتمالا دیده اید که بعضی از گزینه های منوی راست کلیک فقط زمانی که روی یک نمونه فرمت خاص کلیک راست می کنید نمایش داده می شوند. مثلا گزینه ی Edit زمانی که روی عکس ها راست کلیک کنید نمایش داده می شوند. برای حذف کردن این گونه گزینه ها از منوی راست کلیک:

۱) ابتدا به مسیر زیر بروید

HKEY_CLASSES_ROOT\فرمت مورد نظر شما

مثلا من می خواهم گزینه های موجود در منوی راست کلیک مربوط به فرمت XLSX را مشاهده کنم. پس به مسیر زیر می روم

HKEY_CLASSES_ROOT\.XLSX


در مسیری که باز می شود چند گزینه وجود دارند مثلا در اینجا گزینه ی Excel.sheet.12 که مربوط به نرم افزار Excel می باشد گزینه ای است که من می خواهم حذف کنم پس باید به مسیر زیر بروم!

HKEY_CLASSES_ROOT\گزینه ی مورد نظر شما\shell

پس در این مورد من باید به مسیر زیر بروم:

HKEY_CLASSES_ROOT\Excel.Sheet.12\shell

وقتی پوشه ی Shell را باز کنید گزینه هایی که آن مورد (در اینجا Excel.sheet.12) در منوی راست کلیک اضافه کرده را می توان دید!


و برای تغییر (حذف،غیرفعال یا مخفی کردن) این گزینه ها باید از روش هایی که در قسمت Shell توضیح دادم استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد